Автор:
Миджга В.М. учитель предмета «Захист Вітчизни».
Розроблено за навчальною
програмою предмета "Захист Вітчизни" (для
навчальних закладів системи загальної середньої освіти).
Тема 1. Стрілецька зброя та поводження з нею
Мета: вивчити з
учнями призначення і бойові властивості АК, його будову, формувати
переконаність у перевазі автомата Калашникова над аналогічними видами
стрілецької зброї іноземних армій, виховувати в учнів цікавість та любов до
стрілецької зброї, підвищувати мотивацію до занять з вогневої підготовки.
Навчальні питання
1. Мета та завдання
вогневої підготовки.
2. Класифікація
сучасної стрілецької зброї.
3. Призначення,
бойові властивості автомата.
4. Призначення,
будова частин і механізмів автомата.
Місце проведення: кабінет ЗВ.
Час: 45 хвилин.
Хід уроку
I. Організаційний момент – 2 хв.
1. Шикування взводу в одну (дві) шеренги командиром взводу, перевірка за списком та зовнішнього стану учнів, віддача рапорту вчителю, привітання вчителя (тренування декілька раз – в разі потреби ). Виконання Державного гімну України.
2. Стройове тренування: стройова стійка; повороти праворуч, ліворуч, кругом;
1. Шикування взводу в одну (дві) шеренги командиром взводу, перевірка за списком та зовнішнього стану учнів, віддача рапорту вчителю, привітання вчителя (тренування декілька раз – в разі потреби ). Виконання Державного гімну України.
2. Стройове тренування: стройова стійка; повороти праворуч, ліворуч, кругом;
ІІ. Вивчення нового матеріалу (37 хв.)
Сьогодні я хочу запросити вас до розмови про
стрілецьку зброю та поводження з нею. Зокрема розглянути питання мети і завдань
вогневої підготовки в школі та класифікації стрілецької зброї.
Вимоги до учнів
Учні повинні знати:
– види стрілецької
зброї
Учні повинні вміти:
– порівнювати
стрілецьку зброю за бойовими властивостями
Для проведення уроку ви підготували презентації на тему «Етапи розвитку
стрілецької зброї» (демонстрація учнівських презентацій)
– .Учнівська презентація:
“Метальна зброя”
– Учнівська презентація:
“Вогнепальна зброя періоду І світової війни
– Учнівська презентація:
“Вогнепальна зброя періоду ІІ світової війни”
– Учнівська презентація:
“Розвиток вогнепальної зброї після ІІ світової війни”
1. Мета і
завдання вогневої підготовки в школі – Влучний і дієвий вогонь під час бою в поєднанні з майстерним маневром є
однією з основних умов успішного виконання підрозділами бойових завдань.
Дієвість вогню залежить від уміння воїнів
зразково володіти зброєю і застосовувати її під час бою.
Для цього необхідно знати матеріальну
частину зброї, тримати її в постійній бойовій готовності і вести з неї влучну
стрільбу.
Юнаки повинні знати: призначення, бойові
властивості та загальну будову автомата Калашникова
і ручних осколкових гранат;
•
правила
ведення вогню по нерухомих цілях і цілях, що з'являються.
Юнаки повинні вміти:
•
чистити
і змащувати автомат, готувати його до стрільби;
•
виконувати
прийоми і правила стрільби з автомата;
•
вимірювати
відстань до цілей за допомогою кутових величин і елементів зброї.
Юнаки повинні виконувати вправи стрільб з пневматичної
гвинтівки;
•
метання ручних осколкових гранат;
•
початкову вправу стрільби з автомата;
•
встановлені програмою нормативи.
Основне завдання вогневої підготовки.
•
є
підготовка юнаків до виконання стрільб з автомата під час польових занять в 11 класі.
2. Класифікація
стрілецької зброї та її порівняльна характеристика за бойовими властивостям. Поштовхом для розвитку і вдосконалення зброї
стають війни, як світові так і локальні.
Стрілецька зброя не
є винятком з усього спектру зброї різного призначення.
Класифікація зброї
наведена на схемі
І МЕХАНІЗМІВ АВТОМАТА
Автомат
Калашникова є основним видом автоматичної стрілецької зброї. Створив його
російський конструктор М.Т.Калашников. Автомат набув широкого визнання. Він
простий за конструкцією і має високі бойові та експлуатаційні якості. На основі
цього автомата створені й прийняті на озброєння армії ручний кулемет
Калашникова (РКК) та інші зразки стрілецької зброї з ефективними бойовими
властивостями.
Характеристики
|
АКМ
|
АК-74
|
Калібр
ствола, мм
|
7,62
|
5,45
|
Прицільна
дальність стрільби, м
|
1000
|
1000
|
Найдієвіший
вогонь, м
|
400
|
500
|
Дальність
прямого пострілу, м:
• по
нерухомій цілі
• по
рухомій цілі
|
350
525
|
440
625
|
Темп
стрільби, пострілів/хв
|
до 600
|
до 600
|
Бойова
швидкострільність пострілів/хв:
•
одиничними
•
чергами
|
40
100
|
40
100
|
Вага із
зарядженим магазином, кг
|
3,6
|
3,6
|
Вага
багнет-ножа, г
|
450
|
490
|
Місткість
магазина, патронів
|
30
|
30
|
Гранична
дальність польоту кулі, м
|
3000
|
3150
|
Убивча
дальність кулі, м
|
1500
|
1350
|
Початкова
швидкість кулі, м/с
|
715
|
900
|
Вага
патрона, г
|
16,2
|
10,2
|
Ствол служить для спрямування польоту кулі. В
середині ствол має канал з чотирма нарізами, які йдуть зліва вгору направо.
Нарізи необхідні для надання кулі
обертового руху. Проміжки між нарізами називаються полями. Відстань між двома
протилежними полями (по діаметру) називається калібром каналу ствола; в автоматів
він дорівнює 5,45 мм
і 7,62 мм.
У казенній частині канал гладенький і зроблений за формою гільзи; ця частина
каналу містить патрон і називається патронником.
Ствольна коробка з'єднує частини і механізми автомата,
забезпечує закривання каналу
ствола затвором і запирання затвора. У ствольній коробці розташований
ударно-спусковий механізм. Зверху коробка закривається кришкою.
Прицільний пристрій необхідний для наведення автомата при
стрільбі по цілях на різні відстані. Мушка загвинчена в полозок, який
кріпиться в основі мушки.
Кришка ствольної коробка потрібна для запобігання
забрудненню частин і механізмів, розміщених у ствольній коробці. З правого боку
вона має ступінчастий виріз для проходження відстріляних гільз назовні і для
руху рукоятки затворної рами, а позаду — отвір для виступу напрямного стержня
поворотного механізму. Кришка утримується на ствольній коробці за допомогою
напівкруглого вирізу на колодці прицілу, поперечного паза ствольної коробки і
виступу напрямного стержня поворотного механізму.
Приклад і пістолетна рукоятка
забезпечують зручність дії автомата при стрільбі. Приклад має антабку для
ременя, гніздо для пенала з приладдям і затильник з кришкою над гніздом. У гнізді приклада
закріплено пружину для виштовхування пенала.
Затворна
рама з газовим поршнем служить
для приведення в дію затвора та ударно-спускового механізму.
Затвор служить для досилання патрона у
патронник, закривання каналу ствола, розбивання капсуля і викидання з
патронника гільзи патрона.
Поворотний механізм необхідний для повернення затворної рами
із затвором в попереднє положення.
Газова трубка із ствольною
накладкою призначена для
спрямування газового поршня і для захисту рук від опіків при стрільбі.
Ударно-спусковий механізм призначений для спуску курка з бойового
зводу або із зводу автоспуску, нанесення удару по ударнику, забезпечення ведення
автоматичного чи одиничного вогню, припинення стрільби, для запобігання
пострілів при незапертому затворі і для постановки автомата на запобіжник.
Цівка служить для зручності
дії з автоматом і захисту рук від опіків.
Магазин призначений для
розміщення патронів і подачі їх у ствольну коробку.
Штик-ніж прикріплюється до
автомата перед атакою і призначений для ураження противника в рукопашному бою,
а також використовується як ніж, пилка (для розпилювання металу) і ножиці (для
різання дроту).
Піхви складаються з підвіски з
карабінчиками, пластмасового корпусу, упору, виступу-осі.
ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
(5 хв.)
Учень 10 класу _________________________
№ з/п
|
Вкажіть найменування частини
(механізму)
|
Зовнішній вигляд частини (механізму)
|
1
|
||
2
|
|
|
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
||
7
|
|
|
8
|
||
9
|
||
10
|
Учень 10 класу _________________________
Розбирання автомата
Вкажіть цифрою
порядок дій
|
Зовнішній вигляд частин
|
Учень 10 класу _________________________
Складання автомата
Вкажіть цифрою
порядок дій
|
Зовнішній вигляд частин
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. Домашнє завдання. (1
хв.)
Оцінка_______
Опрацювати текст підручника на
сторінках 83 ‒ 90.
Немає коментарів:
Дописати коментар